fredag 15. februar 2013

She`s so cute 31

Gjør dere klar for vår andre gjest i 2013!

Vi er stolte over å presentere Toini for dere denne gangen :)




Først vil jeg si tusen takk til TJSC for at jeg får være gjestedesigner i februar, så litt om meg:
Jeg er ei nordlandsdame, som heter Toini H. Moksnes og eier av bloggen Toinis Skattekammer.
Bor nå i Trøndelag. Er gift, og har 2 barn. En gutt på 9 og jente som snart blir 8 år. Selv er jeg blitt 42 år.

1) Når startet du med scrappingen? 
Jeg startet sånn smått å lage kort i 2002. Ellers noen permfotoalbumer når min sønn ble født i 2004 (bilder fra hans første halvår, så full stopp!!) Så begynte jeg å scrappe mer LOer når jeg i 2007 startet med scrappekvelder i butikken jeg drev. Mer avansert og det å lære meg teknikker og slik, begynte jeg med etter jeg begynte å blogge og fikk inspirasjon fra de andre bloggerne i 2009. Etter det har det tatt helt av med handlingen og interessen :)



2) Hva inspirerer deg? 







Det er mye som kan inspirere meg. Å se i et interiør blad, foto/motiv, farger, papirer og stæsj, og ikke minst å se på hva andre lager. 



3) Er det noe du ikke kan klare deg uten av utstyr/stæsj/etc? 

Greier meg nok ikke uten distressene mine og så klart ark. Blomster, stæsj, metall og ikke minst lim. Er nok også blitt veldig glad i mistene og alkohol ink.



4) Hvilke scrappere inspirerer deg for tiden og hvorfor? 
Det er flere som inspierer meg, men Vibeke Harila, inspirerer meg med alle de herlige detaljene hun har på sine prosjekter. Marianne/Scorpionen inspirerer meg med fargebruken på sine AJ, og  på sine LOer.

5) Har du en spesiell teknikk eller framgangsmåte du liker mer enn andre når du scrapper?  
Det kan variere. Det kommer ann på hva som har inspirert meg til å lage det jeg gjør. Det kan være ei skisse, bildet, farger eller om jeg lager noe til ei utfordring. Men ofte river jeg papiret og så må kantene som oftes svertes. Mine LOer ender ofte i cluster stil, og med flere lag papir

 Over til utfordringen jeg skal gi dere :)
¤ Jeg vil at du skal lage noe til eller fra en høytid eller begivenhet. Som kan være dåp, bryllup, fødsel, jul, påske osv.
¤ Bruk minst en hjemmelaget blomst på prosjektet.
¤ Bruk minst 3 forskjellige mønsterpapirer.


Har laget tutorial på 3 hjemmelagede blomster, som du eventuelt kan lage og bruke på prosjektet ditt.

 Heklet blomst

Hekle 5 lm (med garnet du ønsker. Jeg har her brukt en 1/2 pinne str mindre enn anbefalt, slik at den ble mer fastere i heklinga). Sett sammen med 1 kjm (kjedemaske) i første lm. (luftmaske).

1.omg.: 2 lm (=halvstav), 1 halvstav om ringen. *5 lm, 2 halvstaver om ringen* gjenta fra * til du har 7 luftmaskebuer med 2 halvstaver mellom hver. Avslutt med en l kjm i 2 lm på begynnelsen av omgangen.

 2 omg.: 9 halvstaver om 1 lm buen, 1 fm mellom de 2 halv stavene. Forstsett slik i alle buene. Nå fester du trådene, og klipper dem av. ( Jeg klipte trådene og limte dem fast bak ;)

 Her har jeg limt på en pynt i midten.








Sirkel blomst

Klipp ut fire sirkler. Jeg har valgt å klippe ut to i tyll og 2 i forskjellige stoffer (rester fra brudekjolen)

Sy sammen disse fire. Ikke klipp av tråden. Jeg har tyll underst og øverst, men dette velger du selv.

Lim eller sy på en perle i midten. Her har jeg limt på en halvperle.

Nå starter du å sy små perler rundt perlen i midten. Sy dem tett sammen.

Slik ble blomsten ferdig. 

 Blomst

Klipp ut en sirkel i den str du ønsker. Husk blomsten blir omtrent halparten av hva sirkelen er når blomsten blir ferdig.

Begynn å sy små opp og ned sting nesten uti kanten. Om stoffet rakner fort, sy litt lenger inn.

Her er den ferdig sydd og snurpet sammen. Fest tråden og sy ett eller flere sting slik at bunnen er festet i den sammensydde sirkelen. Dette for at blomsten skal være stødig, når den limes på prosjektet.

Til slutt har jeg limt på en halvperle i midten. 




 Her er min løsning på utfordringen:

Her har jeg brukt de blomstene jeg har laget tutorial på. Og en til fra stoffrest fra brudekjolen, etter at jeg fikk lagt den opp. Tagen som er stukket under bildet har jeg skrevet tekst på.
Papirer er fra Maya Design, Inkido og Pion. Har krakelert chipboard hjertene og sprayet glimmermist på.

 
Gleder meg til å se hva dere lager og lykke til! :)


Vi i design teamet har selvfølgelig også kost oss med Toinis oppgave!

Linda

GryA

Maya

Julia

Stine





Denne flotte RAKen sponses av Toini


Fristen for å forevige noe til en høytid er 28 februar.
Reglene våre finner du her.


3 kommentarer:

Toi9 sa...

Så utrolig fine bidrag DT har laget!!
Gleder meg virkelig til å se hva som kommer :)

GryA sa...

Kjempeflott gjesteopptreden. Utrolig moro at du tok deg tid til å lage en tutorial på blomstene.
Nå er det bare å håpe at mange der ute lager blomster og scrapper i vei!

Tone-Lill sa...

Kjempe flott tutorial. Dette gav inspiration til å lage noen selv
Dette må prøves !!!