mandag 15. februar 2010

She's so cute 4


Vi er så heldige at vi har fått besøk av Marianne-db!
Hun lager noen utrolig flotte kort, og guttekort, som mange sliter litt med, er hun helt rå på!
Vi har kost oss masse, og lært mye av denne utfordringen, og vi håper dere vil gjøre det samme.

Nå, over til Marianne:

Føst av alt vil jeg si tusen takk for at jeg fikk bli gjestedesigner hos TJSC!! Det var mildt sagt overraskende men kjempeartig å bli spurt!
Litt om meg: Jeg er 34 år, bosatt i Rælingen, er gift og har to skjønne gutter på snart 5 og 7 år. Jeg jobber til daglig på et regnskapskontor i Oslo.
Hverdagen er travel, og nettopp derfor elsker jeg å sette meg ned på kveldene og få koble ut alt annet og kun være kreativ. Jeg er periode-strikker og periode-hekler, men for tiden er det kortlagingen som tar mest tid. For et år siden begynte jeg også å scrappe litt, men det er kortlaging jeg føler er mest "meg".

Med to aktive gutter i hus, og dermed x antall guttebursdager, så lager jeg endel guttekort. Det er et krav fra eldstemann at kortene skal være "kule" og da betyr det null blomster og "jentedill". Jentene i TJSC spurte meg om jeg ville vise hvordan jeg lager guttekort.

Først skal jeg svare på noen spørsmål:
1. Når og hvordan startet hobbyen din?
Jeg bor 5 min fra Bikuben på Strømmen. Jeg har alltid elska papir, og meldte meg på et julekortkurs der for 2 år siden. Jeg ble overvelda over hvor mye fint man kunne lage, og etter nok et julekortkurs for 1 år siden tok det vel "av". Jeg kjøpte inn endel utstyr, og nå bruker jeg alle ledige stunder på denne hobbyen.

2. Hva inspirerer deg?
Jeg er nesten alltid full av inspirasjon. Utfordringen min er at det ikke er nok timer i døgnet..
I begynnelsen brukte jeg mye tid på www.kreativesider.no. Der leste jeg artikler og fulgte med i forum og galleri. Det er masse jeg ikke kan og ting jeg aldri har prøvd. Det er det som gjør hobbyen så spennende, det er alltid mer å lære!

3. Nevn noen ting du ikke klarer deg uten.
Jeg klarer meg ikke uten skjærebrettet, glue dots, stempler, distress ink, og mønsterark. Ellers bruker jeg charm's på nesten alt jeg lager. Min siste investering var en Epic Six maskin, og jeg begynner å bli avhengig av den.

4. Favoritt scrapper (om du har noen).
Det er så mange dyktige scrappere og kortlagere så det er vanskelig å velge noen. Men skal jeg si noen får det bli jentene på hÄnglar sin inspirasjonsblogg (http://hanglar.blogg.se/). Jeg er veldig glad i hÄnglar stemplene og følger jevnlig med i bloggen der.

5, Er det en spesiell teknikk du liker mer enn andre?
Jeg føler meg fortsatt temmelig fersk i dette gamet og lærer stadig nye ting. Har derfor ingen spesiell favoritt teknikk. Men jeg sverter nesten alltid kantene og rufser de til med kant-skraper, saks eller neglene. Jeg synes også det er veldig fint med symaskin langs panelene, og jeg skal prøve å bli flinkere til å ta fram symaskinen. Men det blir på jentekort :-)

Her er en forklaring på et guttekort:

Materialliste: Papir, stempel, kant-river, hulltang, lenke fra Tim Holtz, stiftemaskin og Dymo.


Når jeg lager guttekort pleier jeg først å finne et mønsterpapir som kan passe. Jeg er veldig glad i papir med stjerner til mindre gutter og edderkopper, flammer og spindelvev til de litt større. Halloween detaljer kan brukes hele året.. Jeg svarter kantene, ofte med svart dersom det passer med papiret. Jeg river også kantene. Deretter finner jeg et stempel. Jeg maler stempelet med distress ink i farger som passer til mønsterpapiret.



Jeg bruker alltid stiftemaskin på guttekort, jeg limer panelene på først og stifter etterpå litt her og der.. . Jeg bruker også Dymo med bursdagsbarnets navn. Dette limer jeg på kortet og stifter litt i tillegg.

Det er mye pynt som kan brukes som ikke er blomster og søtt: Stjerner, hyssing, brads, charm, knapper, crackle paint.. Lenker og pynt i metall er fint på guttekort. Tim Holtz har mye lekkert som kan brukes.

Her er kortet ferdig pyntet:


Utfordringen jeg vil gi er å lage et kort beregna til en gutt i barneskolealder. Du skal bruke stiftemaskin på kortet, eller er det fritt fram.

Vi i DT har selvsagt tatt utfordringen, og her er våre guttekort.

Isabell
Asil


Francielle


Camilla


Line

Her er den flotte premien Marianne har satt sammen til en heldig vinner.

Tusen takk til Marianne som ville stille som gjestedesigner, det setter vi stor pris på!

I dag skal vi for første gang prøve ut MckLinky, så du leverer ditt bidrag ved å legge igjen din link der. :) Frist: 28.02.10 klokken 23:59
---------------------------------------------
Beklager problemet som var med MckLinky, dette er nå fikset, og jeg har lagt inn link for dere som leverte i kommentarfeltet mens den var nede. :)

12 kommentarer:

Linda Brun sa...

Har vært fan av Marianne siden jeg startet kortlagingen min, så kjempekjekt at hun er gjestedesigner hos dere.
Klem

Bococco sa...

Dette ser moro ut! :)

Klem Agnete!

Celene sa...

morsom oppgave :)
du lager masse tøffe kort. Bra med fokus på gutter også!

Jeanette sa...

Det stod at mr. Linky var stengt, så her er mitt bidrag. Guttekort

Lill sa...

Heihei
Hmm...linken er stengt?
Her er mitt bidrag:
http://maligima.blogspot.com/2010/02/shes-so-cute-4.html

Lill

Karin sa...

Linken er fremdeles steng, så jeg legger også mitt bidrag inn her:

http://trollkatta.blogspot.com/2010/02/guttekort.html

Hilsen fra Karin (",)

Gry-Heidi sa...

Så artig denne utfordringen var, og superduper inspirasjon fra Marianne og dere i DT :)

MckLinky er fortsatt stengt, men kortet mitt finnes

HER

Toi9 sa...

Ettersom Mr.Linky er steng får dere kortet mitt her.
Kjempegreit å få guttekort utfordring, for da MÅ man prøve seg ;)

http://toinishobbyskatter.blogspot.com/2010/02/she-so-cute-4-guttekort.html

Ha en fin dag :)

Plundis sa...

Siden det står at Mr. Linky er stengt, legger eg inn mitt bidrag HER
Velkommen innom for en titt....

Anonym sa...

Super utfordring! :)

Asil sa...

GretheLJ: Jeg får ikke lagt igjen kommentar hos deg, så jeg tar det her:

Råstilig kort! Hvilken gutt ville vel ikke likt et kort som ditt! Stilige stjerner som er prikken(e) over Star Wars-kortet! :)

Takk for at du deltar! :)

Regnbuedrops sa...

legger inn mitt 2. bidrag her
ha en fin kveld =D